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Release Note > Qualoth

Originally posted at 12-21-2012 18:30
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09-07-2012 12:47
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You can download this newest version at our website.

Improvements of Qualoth 2013 V6 is summarized as follows;

1.Clear Cache bug fix
A.Previously,“Clear Cache didn't work when there are variables in the path.

2.Cache subframes
A.qlCloth didn’t produce cache subframes, but it works now. Note that the cache subframes of qlSolver and qlCloth work independently.
B.The subframe digits were 2 in the previous version, now it is 3. The subframe caches are named like XXX.0001.125, XXX.0001.250, etc.

3.Preserving UV maps for Collider offset mesh.
A.The collider offset mesh created by collider node didn’t preserve the UV map of the original mesh. It now preserves it.

4.Obsolete attributes are removed.
A.qlSolver.animatedRestShape attribute is removed. Since Q3, it is renamed to qlSolver.restShape.

5.qlSolver update bug fix
A.In the former version, when “Create Seam” is executed, the solver was not updated properly. This happened when a cloth is transferred to other solver. This solver update bug has been fixed.

6.Per-cloth proximity criterion bug fix
A.Each qlCloth node can override the proximity criterion of the solver it belongs to. Former version didn’t deal with the per-cloth proximity criterion properly, so it produced vibrating proximity handling between cloth objects. This update fixed the problem, and the per-cloth proximity criterion works correctly.

7.Strain Map
A.Strain map is an attribute map like other material property maps except that it is automatically computed by solver. Painting the map does not affect the solver. Strain map is updated by solver automatically at each frame.
B.To make it visible, just try to paint the “qlClothShape-strainMap”, then the resulting strains at each vertex will be updated automatically during simulation.
C.The range of the strain value is not limited. You can adjust the displayed value range from the paint tool settings of Maya. Also you can get the actual values by Mel command “getAttr qlClothShape1.strainMap”.
D.Currently, only a single cloth object can show the strain map at a time, since it is an attribute map associated to the cloth mesh.


2012년 9월19일 Qualoth 2013 V6가 출시되었습니다(Windows, 리눅스, OSX 버전)

새로운 버전을 Qualoth.com 웹사이트에서 다운로드할 수 있습니다.
Qualoth 2013 V6의 향상된 기능은 다음과 같습니다.

1.Clear Cache 버그 수정
A. 예전에는 경로에 변수가 있을 경우 Clear Cache가 작동하지 않았습니다.

2.Cache subframes
A.qlCloth가 cache subframes을 만들지 못했던 문제를 해결했고 qlSolver와 qlCloth의 cache subframes들이 독립적으로 연산하게 하여 효율성을 높였습니다.
B.subframe 넘버가 기존에는 두 자리 수였던 것을 세 자리 수로 증가시켰습니다. 그리고 subframe cache들은 XXX.0001.125, XXX.0001.250와 같은 이름이 부여됩니다.

3.Collider Offset Mesh에 UV 맵 보존 가능
A.Collider Node에 의해 생성된 Collider Offset Mesh가 원래 메쉬의 UV 맵을 보존하지 못했던 문제를 해결했습니다.

4.불필요한 속성들(attributes)이 제거되었습니다.
A.qlSolver.animatedRestShape의 속성들을 제거하여 Q3부터는 qlSolver.restShape로 이름이 붙여집니다.

5.qlSolver 업데이트 버그 수정
A.이전 버전에서는 Create Seam이 실행될 때 솔버가 제대로 업데이트되지 않았습니다. 이러한 문제는 Cloth가 다른 솔버(solver)로 전송될 때 발생했는데 이 솔버(solver) 업데이트 버그를 수정했습니다.

6.cloth 근접 기준 버그(Per-cloth Proximity Criterion Bug) 수정
A.예전 버전은 cloth 근접 기준(Per-cloth Proximity Criterion)을 제대로 연산하지 못해 각 qlCloth Node는 솔버가 속해 있는 근접 기준(Proximity Criterion)을 무시한 채 작동했습니다. 이러한 문제로 Cloth 물체들 사이에서 진동 기준 핸들링(Vibrating Proximity Handling)이 만들어졌었습니다. 이번 업데이트에서는 이 문제를 해결하여 cloth 근접 기준(Per-cloth Proximity Criterion)이 정확하게 구현됩니다.

7.Strain Map
A.Strain map은 솔버(Solver)에 의해 자동적으로 계산되는 것을 제외하면 다른 Material Property Map과 같은 속성 맵(Attribute Map)입니다. 그리고 맵에 페인팅을 해도 솔버에 영향을 주지 않습니다. 또한 Strain map은 각 프레임마다 솔버(solver)에 의해 자동적으로 업데이트됩니다.
B.이것이 보이도록 하기 위해 qlClothShape-strainMap에 간단한 페인팅을 합니다. 그리고 각각의 Vertex에 생성된 Strains가 시뮬레이션이 진행되는 동안 자동적으로 업데이트 됩니다.
C.Strain value 값 범위에 제한이 없습니다. Maya의 페인트 툴 세팅(Paint Tool Setting)에서 값의 범위를 조정할 수 있습니다. 또한, Mel 명령 “getAttr qlClothShape1.strainMap”에 의해서도 값을 얻을 수 있습니다.
D.현재, 속성 맵은 Cloth Mesh에 연계되어 있기 때문에 오직 하나의 Cloth 오브젝트만이 strain map을 한번에 하나씩 보여줄 수 있습니다.
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